Veel gestelde vragen
Vind hier het antwoord op de meest gestelde vragen over kraamzorg. Staat jouw vraag er niet tussen?
Neem dan contact met ons op, we staan je graag te woord.
Waarom KraamWijs?
- Wij hebben ruim 20 jaar ervaring binnen de kraamzorg,
- Wij staan voor je klaar, dag en nacht.
- Wij willen weten wat voor jou en je gezin belangrijk is, daarom voeren wij een intakegesprek waarin wij uitgebreid jullie wensen en waarden bespreken.
- Wij staan garant voor persoonlijke aandacht, van je aanmelding en intakegesprek tot aan de nazorg die wij verlenen.
- Wij kunnen, door die persoonlijke aandacht, de ideale match maken tussen jou en de kraamverzorgende die jou en je gezin in de kraamweek komt ondersteunen.
- Wij vinden kwaliteit meer dan belangrijk, dit zie je terug in ieder aspect van de zorg die wij verlenen. Onze kraamverzorgenden worden regelmatig geschoold volgens de huidige kwaliteitsnormen binnen de kraamzorg.
- Wij werken graag samen en zullen dan ook de lijnen met jouw verloskundige en eventuele andere zorgverleners kort houden.
Wanneer vraag ik kraamzorg aan?
Wij raden je aan de kraamzorg in een vroeg stadium van jouw zwangerschap aan te vragen, zo ben je verzekerd van het urenpakket dat bij jou en je situatie past. Het is daarom aan te raden je tussen de 12e en 16e week van jouw zwangerschap in te schrijven voor kraamzorg. Ben je later met aanmelden? Wij kijken graag met je naar de mogelijkheden.
Is de zorg van KraamWijs gecontracteerd bij mijn verzekering?
KraamWijs levert gecontracteerde zorg via alle zorgverzekeraars.
Stel ik ga na de inschrijving verhuizen?
Blijf je wonen binnen ons werkgebied (Alkmaar en 30 kilometer daaromheen)? dan is het voldoende om de adreswijziging telefonisch of per email door te geven. Verhuis je naar een adres buiten ons werkgebied? Dan kan het zijn dat het noodzakelijk is om de kraamzorg door een collega-organisatie te laten uitvoeren. Neem in dit geval telefonisch contact met ons op, wij helpen je hier graag bij.
Ik ben te laat met inschrijven, wat moet ik doen?
Schrijf je dan alsnog online bij ons in of bel ons op, wij zullen altijd snel contact met je opnemen na je inschrijving.
Wat zijn de taken van een kraamverzorgende?
De kraamverzorgende zal tijdens je kraamweek haar uiterste best doen om jou en je eventuele partner te ondersteunen. Dit doet zij door nuttige tips, adviezen en begeleiding te geven met betrekking tot de verzorging van je baby, jezelf en het vinden van je draai na de kraamweek. De kraamverzorgende observeert dagelijks de gezondheid van jou en je baby nauwkeurig, signaleert daardoor mogelijke risico’s op tijd en schakelt de juiste professionals in om verdere complicaties te voorkomen.
Overweeg je om borstvoeding te geven? Onze kraamverzorgende zal haar uitgebreide kennis inzetten om je in alle rust hierin te begeleiden. Verder zal zij jou en je gezin ondersteunen bij dagelijkse taken en schept zij de voorwaarden waarin jij kunt herstellen en wennen aan het moederschap. Ook brengt zij rust en is jouw persoonlijke vraagbaak tijdens deze week.
Wanneer wordt het intakegesprek gehouden?
Wij bellen je tussen week 24 en week 26 van uw zwangerschap op om een afspraak te maken voor een uitgebreid intakegesprek. Tijdens dit gesprek geven wij uitleg over onze diensten en inventariseren wij je situatie en wensen. Verder zullen wij een Arbo controle doen, dat wil zeggen dat wij inventariseren of je omgeving voldoet aan de voorwaarden vanuit de arbodienst om verantwoord te kunnen werken. Wij zullen ook samen met jou kijken of je uitzet nog aangevuld dient te worden.
Moet het babykamertje klaar zijn wanneer iemand langskomt voor de intake?
Nee, wij zullen in een vrij vroeg stadium langskomen voor het intakegesprek en kunnen ook samen met jou inventariseren wat er nog nodig is en daar uitleg over geven.
Hoe weet ik hoeveel kraamzorg ik straks nodig heb?
Vaststellen welk pakket bij jou en je situatie past is afhankelijk van verschillende factoren. Dit kan zijn je behoefte of woonsituatie, maar ook je verzekeringspakket kan hierbij van invloed zijn. Als je een basisverzekering hebt dan betaal je een eigen bijdrage van 5,40 euro per uur. Als je aanvullend verzekerd bent betaal je deze bijdrage vaak niet of slechts deels. Wij maken gebruik van het Landelijke Indicatie Protocol om de te leveren uren vast te stellen. Tijdens het intakegesprek gaan wij hier uitgebreid op in en stellen wij samen met jou vast welk kraamzorgpakket bij je past. Het is mogelijk de uren bij te stellen tijdens de kraamweek als dit nodig blijkt.
Is de persoon die de intake doet ook de persoon die bij ons komt in de kraamweek?
Meestal niet, maar de intaker is wel gespecialiseerd in het maken van een goede match tussen client en kraamverzorgende. De intaker zal in een persoonlijk en uitgebreid je wensen en waarden met je bespreken. Zij kent de kraamverzorgenden goed.
Wanneer bel ik KraamWijs rondom de bevalling?
Als je thuis gaat bevallen zal de verloskundige aangeven wanneer onze assistentie nodig is. Meestal zal zij ook zelf naar ons bellen of je partner vragen dit te doen. Tijdens het intakegesprek zullen wij de belinstructie uitleggen en bij je achter laten.
Beval je in het ziekenhuis of een bevalcentrum? Dan verzoeken we jullie ons te bellen als je baby geboren is. Wij zullen dan vragen naar het verloop van de bevalling en met je afspreken wanneer wij de zorg zullen starten.
Krijg ik één kraamverzorgende in de kraamweek?
Ons uitgangspunt is één kraamverzorgende per gezin (m.u.v. de bevalling en eerste opvang) Er kunnen zich echter altijd omstandigheden voor doen waar wij geen invloed op hebben, waardoor het noodzakelijk kan zijn een tweede kraamverzorgende in te zetten.
Eerder had ik een goede klik met een kraamverzorgende, kan ik haar deze kraamtijd weer krijgen?
Fijn om te horen dat je vorige kraamtijd prettig is verlopen. Geef gerust je voorkeur aan dan gaan wij ons uiterste best doen om dat mogelijk te maken.
Ik wil of kan niet thuis bevallen...waarom moet mijn bed dan toch op klossen of bed verhogers ?
De eerste dagen na de bevalling zal je wat meer tijd in bed doorbrengen. Om je goed te kunnen ondersteunen bij bijvoorbeeld het geven van (borst)voeding is een ergonomische werkhoogte voor de kraamverzorgende noodzakelijk. Daarom verzoeken wij jullie om je bed tot ongeveer 70 cm te verhogen. Dit kan ook opgelost worden met (bier)kratjes of een extra matras.
Is de kraamverzorgende aanwezig bij de bevalling?
De rol van de kraamverzorgende bij een thuisbevalling is vergelijkbaar met de rol van een verpleegkundige bij een bevalling in het ziekenhuis: zij biedt assistentie aan de verloskundige. Na de bevalling zal zij nog een aantal uren blijven en je ondersteunen, informeren en monitoren.
Wat heb je nodig in huis voor de bevalling en de kraamtijd?
Zie onze handige uitzetlijst
Heb ik een kraampakket nodig en hoe vraag ik deze aan?
Een kraampakket heb je eigenlijk altijd nodig. Dit pakket bevat artikelen die nodig zijn bij een thuisbevalling maar ook in de kraamweek zelf. Het is daarom raadzaam deze aan te schaffen. Een kraampakket vraag je doorgaans aan bij je verzekering, als je voldoende aanvullend verzekerd bent dan krijg je deze volledig vergoed. Heb je een basisverzekering dan betaal je hier een bedrag voor. Je kunt een kraampakket ook bij je drogist, apotheek of online kopen.
Ondersteunt de kraamverzorgende ook bij borstvoeding?
Jazeker, de kraamverzorgende heeft in haar opleiding en door regelmatige bijscholing alles in huis om jou te kunnen ondersteunen bij het geven van borstvoeding. Ook kunnen wij makkelijk schakelen met een lactatiekundige voor advies en eventueel ondersteuning wanneer het moeizamer verloopt.
Is het noodzakelijk om een borstkolf in huis te hebben?
Mocht er een kolf nodig zijn in de kraamweek dan zullen wij de voorkeur geven aan een kolf met een programma dat bedoeld is om borstvoeding op gang te brengen. De kolf die je eventueel zelf aanschaft heeft dit programma niet. Daarom maken wij in de kraamweek zo nodig gebruik van een aangepaste huurkolf. De kraamverzorgende kan in de kraamweek advies op maat geven over de aanschaf van een eigen kolf. Deze hoeft dus niet van te voren aangeschaft te worden.
Wat kan de kraamverzorgende voor mijn andere kinderen betekenen?
De kraamverzorgende heeft als prioriteit de zorg voor moeder en pasgeborene. Echter zal een moeder het beste herstellen als zij geen zorgen heeft over haar oudere kinderen. Wij zullen jullie zo goed mogelijk ondersteunen met integreren van de nieuwe baby in het gezin. Wij vinden het behalve leuk dus ook heel nuttig om ons over de oudere kinderen te ontfermen, en zullen ze zoveel mogelijk betrekken bij onze werkzaamheden.
Als ik langer in het ziekenhuis verblijf, ontvang ik dan nog kraamzorg?
In veel gevallen ontvang je nog kraamzorg na een verblijf in het ziekenhuis. Dit is altijd het geval als je thuiskomt in de eerste 8 dagen na je bevalling. Afhankelijk van je verzekering en de reden van ziekenhuisopname zijn er vaak nog extra mogelijkheden om zorg te ontvangen na deze 8 dagen.
Krijg ik langer kraamzorg als ik een tweeling krijg?
Als je een tweeling krijgt heb je recht op 2 uur extra kraamzorg per dag. Ook kun je tot en met de tiende dag kraamzorg ontvangen. Wanneer je kindjes eerst in het ziekenhuis blijven, heb je misschien recht op verlate kraamzorg. Dit hangt echter af van de voorwaarden van je verzekeraar.
Wat als ik vragen heb terwijl de kraamverzorgende al naar huis is tijdens de kraamweek?
Bel bij dringende (medische) vragen altijd de verloskundige.
Onze spoedlijn is 24/7 bereikbaar voor assistentie bij de bevalling, en tot 22:00 voor zorginhoudelijke vragen.
Als je vragen hebt die kunnen wachten tot de kraamverzorgende weer komt schrijf die dan zoveel mogelijk op. De kraamverzorgende zal iedere ochtend je vragen met je doornemen.
Wij zijn niet tevreden over de kraamzorg, en nu?
Dit willen wij graag oplossen, het is ons streven dat je met een goed gevoel terugkijkt op de kraamweek. Bel ons daarom op als de kraamweek niet naar tevredenheid verloopt.
Waar kan ik een klacht indienen?
Uiteraard vinden wij dit vervelend om te horen. Het liefst gaan wij persoonlijk met je in gesprek en lossen wij dit op.
Onderaan de pagina kun je onze klachtenregeling downloaden. Daarnaast zijn wij aangesloten bij het Klachtenregeling BO Geboortezorg. Hun klachtenreglement kan je hier downloaden net als een uitleg over het indienen van een klacht.
Waarom kiezen voor KraamWijs?